PROTEST PRZECIW USTAWIE NOWE PRAWO GEOLOGICZNE I GÓRNICZE

Teresa Wojda
Autor petycji

/ #6 Jak przeprowadzac wybory....

2015-02-16 14:46

Eryk MISTEWICZ: “Jak to robią najlepsi? Przenieśmy sposób prowadzenia wyborów z Francji”

 
Ryc.: Fabien Clairefond

Eryk Mistewicz

 Konsultant strategii marketingowych. Laureat Polskiego Pulitzera. Doradza pracując z firmami, instytucjami, osobami publicznymi w Polsce i we Francji, pisze książki, jest też szefem kwartalnika „Nowe Media”. www.erykmistewicz.plwszystkie teksty autora
 

To Francuzi wynaleźli demokrację. Nie Grecy i na pewno nie Amerykanie – o czym przekonywać będzie z pasją każdy Francuz. To we Francji są kluby dyskusyjne, rozpolitykowane brasserie, to wreszcie tam frekwencja wyborcza bywa, że przekracza 80 procent, po nocy wyborczej pozostaje do tysiąca spalonych aut, a porządne protesty społeczne gromadzą po 3-4 mln uczestników w skali kraju. Jakakolwiek próba manipulacji wynikami wyborczymi – świętością demokracji – skończyć by się musiała dymisją rządu, gdyż to rząd jest odpowiedzialny za prawidłowy przebieg aktu wyborczego.

Przenieśmy do Polski trzy rzeczy:

1.

Na trzy tygodnie przed wyborami każdy z obywateli otrzymuje adresowaną do niego, na jego adres domowy, szarą kopertę z wszystkimi informacjami wyborczymi. Jest tam informacja, gdzie i kiedy odbędą się wybory, jak wyglądać będzie akt wyborczy.

Co ważniejsze, oprócz tej informacji w JEDNEJ kopercie znajdują się też informacje dotyczące programu wyborczego KAŻDEGO z kandydatów.

W spokoju zacisza domowego wyborca może otworzyć kopertę i przejrzeć ulotki wszystkich kandydatów.

Nie dostaje on stosu makulatury do skrzynek, nie wyściełają ulotki klatek schodowych (restrykcyjny system zakazuje reklamy politycznej w takim wydaniu, o czym za chwilę).

Na kilka tygodni przed wyborami każdy z komitetów wyborczych jest zobowiązany dostarczyć wybranej w przetargu firmie spedycyjnej taką liczbę ulotek kandydata, ilu jest wyborców. Każda ulotka musi mieć taką samą wagę, taki sam wymiar, a więc być wykonana z papieru o tej samej gramaturze. Firma spedycyjna nie ingeruje w treść ulotki, co oczywiste.

Zadaniem firmy spedycyjnej jest zebranie od wszystkich komitetów ulotek ich kandydatów (zobowiązanych do dostarczenia ulotek do firmy spedycyjnej), zapakowanie w jedną kopertę, dołączenie informacji o akcie wyborczym i zapewnienie, aby taka „koperta wyborcza” z pełnym dossier znalazła się w rękach wyborcy w czasie, który pozwoli mu świadomie oddać swój głos.

Proste? Proste.