PROTEST PRZECIW USTAWIE NOWE PRAWO GEOLOGICZNE I GÓRNICZE
Quoted post
Gość |
#2028 NIE CHCEMY TEKSASU W ŁOWICZU I W POLSCE !!!2013-02-19 23:11NIE CHCEMY TEKSASU W ŁOWICZU I W POLSCE !!! Potencjalne zagrożenia związane z eksploatacją gazu i ropy z łupków
- analiza aspektów geologicznych i geotechnicznych
Marc Durand Dr inż. ENSG Katedra Geologii Stosowanej, Uniwersytet Quebec w Montrealu
WYCIĄG Z EKSPERTYZY
We francuskojęzycznej wersji tego opracowania użyta została nazwa shale - „łupek ilasty”, przy określeniu skał gazonośnych potocznie zwanych „łupkami”. Niezależnie od ich nazw, spotykane na pięciu kontynentach skały osadowe tego rodzaju kształtowały się w basenach morskich. Zawierają one rozproszoną materię organiczną. Przez miliony lat materia organiczna uległa przekształceniu w węglowodory - ropę i gaz tzw. termogeniczny – w odróżnieniu od współczesnego gazu biogenicznego m.in. metanu biogenicznego z bagien, tworzącego się pod wpływem wysokiej temperatury i wysokiego ciśnienia. Węglowodory są uwięzione w szczelinach skał łupkowych. Łupki występują powszechnie. Szacuje się, że istnieje ponad sto różnych formacji łupkowych na ziemi. Eksploatacja tych niekonwencjonalnych złóż węglowodorów pociąga za sobą poważne ryzyko geotechniczne. Mówimy tu o masywach skalnych o powierzchni ponad 10 tys. km2 i setek metrów grubości, w których wykonano dziesiątki tysięcy wierceń poziomych i zastosowano na dużą skalę nową technologię o nieprzewidywalnych skutkach.
Niniejsza analiza została wykonana w oparciu o przykłady tej działalności w Ameryce Północnej na następujących złożach łupków gazonośnych: Haynesville i Barnett w Teksasie, Marcellus w Pensylwanii, oraz Utica w prowincji Quebec gdzie poszukiwanie i wydobycie tego surowca są już rutynowo wykonywane. Nawet w USA, gdzie ten przemysł rozwinął się już w 2005 roku, jego skutki ani średnio ani długoterminowe nie zostały dotychczas wyczerpująco oszacowane. Zresztą oszacowanie zagrożeń nie zawsze jest wykonalne z zastosowaniem istniejących technik pomiarowych. Oto podstawowe aspekty analizy: 1 - Nowe technologie stosowane w eksploatacji niekonwencjonalnych złóż łupków pozwalają wydobyć tylko 20% gazu i ropy zawartych w tych złożach. 2 – Wydobycie jest możliwe tylko poprzez utworzenie sztucznych szczelin w masywie skalnym. Eksploatacja gazu zmienia w sposób nieodwracalny przepuszczalność gazonośnego masywu skalnego w całej jego objętości. 3 – Czas trwania procesu zainicjowanego przez sztuczne szczelinowanie to czas geologiczny (setki czy tysiące lat) - niewspółmiernie dłuższy niż czas trwania instalacji służących do eksploatacji złoża. Na pytania „dlaczego przy eksploatacji węglowodorów z łupków nie można wyciągnąć więcej niż 20% gazu?” i „ jakie mogą być konsekwencje tej częściowej eksploatacji złóż ?” nie można obecnie znaleźć wyczerpującej odpowiedzi, z uwagi na ograniczoną wiedzę co do długoterminowych skutków szczelinowania hydraulicznego stosowanych do długich wierceń poziomych. Jednak można znaleźć elementy odpowiedzi za pomocą analizy różnic, które istnieją między technologią stosowaną w eksploatacji złóż niekonwencjonalnych i konwencjonalnych. W złożu konwencjonalnym surowiec do wydobycia znajduje się w obrębie szczególnej struktury geologicznej. Jest to rodzaj zbiornika o licznych przestrzeniach – pęknięciach połączonych ze sobą - wypełnionych gazem. Ta struktura pokryta jest nieprzepuszczalnym stropem. Po wykryciu i wykonaniu dokumentacji złoża – wykonuje się pionowy odwiert w stropie. Umożliwia to z reguły wydobycie ze złoża prawie całej ilości gazu (>95%). Następnie otwór jest likwidowany a plac wiertniczy może być poddany rekultywacji po relatywnie niedługim okresie obserwacji. Transpozycja opisanego wyżej procesu wydobywczego do eksploatacji złóż niekonwencjonalnych gazu łupkowego jest bardzo niebezpiecznym błędem metodologicznym. Czas eksploatacyjny tych odwiertów jest liczony w miesiącach lub w latach (Haynesville, Marcellus i Utica). W przypadku otworu w St-Edouard wydajność spadła nawet o 90% w stosunku do początkowej już po 150 dniach. Decyzję o zakończeniu eksploatacji podejmuje się kiedy wydajność spada poniżej progu opłacalności. Tuż po zaczopowaniu odwiertu ciśnienie jest niskie, potem stopniowo podnosi się w zależności od prędkości migracji pozostałego gazu. Wzrost ciśnienia w zmodyfikowanym gazonośnym masywie łupkowym jest nieunikniony, bo 80% gazu pozostaje w masywie w chwili zakończenia wydobycia. Zjawisko jest wyraźniejsze w odwiertach poziomych wykonanych metodą szczelinowania hydraulicznego, niż w odwiertach innego typu. Trzeba podkreślić, że tego uruchomionego procesu nie da się zatrzymać. Będzie on trwał wieki a nawet tysiąclecia, czyli nieporównanie dłużej niż czas trwania czopów cementowych zlikwidowanych odwiertów.
W Quebecu na 31 odwiertów dla gazu łupkowego wykonanych do roku 2008 - 19 odwiertów – tzn. więcej niż 60%, wykazuje problemy szczelności w postaci wycieków metanu. Wstępna statystyka pokazuje jasno, że problemy inżynierskie dotyczące szczególnie cementowania odwiertu , szczelinowania skał oraz wykonania poziomych odcinków o długości co najmniej 1000 m - będą coraz bardziej uciążliwe. Nawet dla klasycznych odwiertów problem starzenia i degradacji pogłębia się niepokojąco z upływem czasu. Co do odwiertów niekonwencjonalnych nie przeprowadzono dotychczas dokładnej analizy ryzyka. Pierwsze oceny wskazują jednak na to, że powtarzające się cykle dynamicznego szczelinowania razem z kompleksową kontrolą potrzebną do rurowania krzywych i poziomych odcinków odwiertów z zastosowaniem nowych substancji chemicznych doprowadzają do osłabienia wytrzymałości elementów stalowych i cementu. Są one bardziej narażone na przyspieszony proces starzenia się niż konstrukcje odwiertów klasycznych.
Problem odpowiedzialności branży naftowej za bezpieczeństwo wykonanych przez nią instalacji na skalę wieków i tysiącleci, może wyglądać a priori niestosownie. Problematyka tego rodzaju nie jest jednak specyfiką tego przemysłu. Podobny problem występuje w branży składowania odpadów radioaktywnych. Co się tyczy sektora gazu, inżynierowie firmy Halliburton napisali w dokumentacji « The Post-Closure phase addresses post decommissioning—which has an extremely long time horizon of hundreds, if not thousands, of years. ». Odwierty, co do których zalecany jest ten długoterminowy monitoring, są instalacjami stanowiącymi mniejsze ryzyko niż instalacje wiertnicze poziome wykonane metodą szczelinowania hydraulicznego. Są to pionowe odwierty wykorzystane do podziemnego składowania dwutlenku węgla czyli gazu mniej problematycznego niż metan. Obecność w raportach wniosków tego rodzaju świadczy o tym, że gazownicy nie ignorują długoterminowego ryzyka. Nigdy jednak nie byli postawieni przed koniecznością uwzględnienia tego ryzyka w swoich kalkulacjach finansowych.
Nie omówiliśmy tutaj krótkoterminowych niekorzystnych aspektów eksploatacji gazu łupkowego: korzystanie z ogromnych ilości wody na potrzeby szczelinowania, często trzymany w tajemnicy skład chemiczny cieczy szczelinujących, charakter inwazyjny wprowadzenia ciężkiego przemysłu do obszarów rolniczych, uciążliwy ruch samochodów-cystern, widok wież wiertniczych, rurociągów, hałas sprężarek itd. Nie poruszyliśmy kwestii utilizacji ok. 40% cieczy szczelinujących, które pompowane są z powrotem ku powierzchni z gazem. Nie poruszaliśmy problemu promieniotwórczości i wysokiego zasolenia wód głębinowych, których wzniesienie różnymi drogami – mogą to być spękania lub uskoki – konsekwencje wierceń poziomych, może wywołać skażenie płytkich użytkowych warstw wodonośnych. Przypadki zanieczyszczeń tego rodzaju zostały już obficie relacjonowane w USA. Jako pierwsze problemy stwierdzone zostały przypadki skażenia wód podziemnych metanem. To niepokojące zjawisko można wytłumaczyć wyjątkowo wysoką mobilnością tego gazu, który szybciej niż inne związki chemiczne znajduje sobie ścieżki do powierzchni poprzez szczeliny masywu skalnego. Oprócz migracji metanu wystąpiły inne szkodliwe zjawiska np. skażenie studni chemicznymi związkami płynów szczelinujących.
Wyżej wymienione problemy są bardzo poważne i priorytetowe w krótkim terminie. Niektóre zidentyfikowane problemy są specyficznie związane ze szczelinowaniem hydraulicznym. Inne techniki (ciekły propan, CO2, sprężone powietrze, łuk elektryczny, itd.) mogą być zastosowane w przyszłości. W związku z tym lista niekorzystnych efektów może się zmienić. Jednak niezależnie od metod szczelinowania zastosowanych w przyszłości, efekt geologiczny będzie ten sam. Niniejsza analiza będzie więc zawsze aktualna nawet w perspektywie testowanych obecnie innych technologii.
Wnioski i zalecenia:
Wydobycie węglowodorów ze złóż konwencjonalnych jest do przyjęcia gdy operatorzy stosują zasady ochrony środowiska i prawidłową technikę. Co do złóż niekonwencjonalnych zakaz stosowania szczelinowania hydraulicznego na terytorium Francji był trafną decyzją. Z pewnością różne lobbies dążą do uchylenia tej decyzji lub próbują ją ominąć. Dlatego zakaz lub regulacje prawne nie powinny ograniczać się do szczelinowania hydraulicznego, ponieważ inne techniki szczelinowania mają podobne skutki. Ich cel jest zawsze identyczny: rozbicie skały i uwolnienie gazu.
W obliczu zagrożeń związanych z przemysłem gazu łupkowego obecne przepisy regulujące wydobycie węglowodorów powinny być bezwzględnie poddane głębokiej modyfikacji. Nie regulują one wyczerpująco nawet zagospodarowania opuszczonych odwiertów złóż konwencjonalnych. Zatem są one w całości nieadekwatne do złóż niekonwencjonalnych. Jednak to stare ustawy otworzyły szeroką drogę dla przemysłu gazu łupkowego szczególnie w Ameryce Północnej, gdzie ta branża skorzystała również ze specjalnych wyłączeń z obowiązków dotyczących ochrony środowiska. Firmy wydobywcze NIE powinny być zwolnione ze stałej odpowiedzialności za odwierty tego rodzaju. Powinna być na zawsze usunięta zbyt wygodna dla nich zasada opuszczania zlikwidowanych odwiertów prawie natychmiast po ich eksploatacji. Ustawodawca powinien narzucić np. 99-letnią dzierżawę przewidującą automatyczne przedłużanie jej na kolejne 99 lat w przypadku stwierdzenia anomalii ciśnienia na dnie zlikwidowanego otworu. Gdyby jednak zamiast starych reguł obowiązały takie nowe przepisy, być może przemysł gazu łupkowego nigdy by nie powstał. Aktualne biznes-plany ograniczają się tylko do fazy poszukiwania i eksploatacji. Dodatkowe obciążenia to ogromne, trudne do oszacowania, koszty do pokrycia przez podatników. Długoterminowe utrzymanie zakopanych konstrukcji opuszczonych odwiertów będzie kosztować fortunę, ponieważ stosowana metoda wydobycia gazu jest mało efektywna, 80% gazu pozostaje w łupkach i migruje. Gaz ten będzie wyciekał przez wieki do atmosfery zatruwając po drodze grunt i wodę. Z tej perspektywy krótkowzroczność polityki energetycznej rządów państw Ameryki Północnej jest oczywista.
Wyciąg i jego tłumaczenie Teresa Jakubowska
Konsultacja geologiczna Gérard Lemoine, Kartuzy PL Pełny tekst angielski:
Pełny tekst po polsku, tłumaczenie Gerard Lemoine:
|
Odpowiedzi
Ten wpis został usunięty przez autora (Pokaż szczegóły)
2013-02-20 00:22:51- Date of removal: 2013-02-20
- Powód usunięcia:
Gość |
#2030 Re: NIE CHCEMY TEKSASU W ŁOWICZU I W POLSCE !!!2013-02-20 00:28:56Przepraszamy ale nie z naszej winy a z powodu działania systemu INDECT poniższe zażalenie publikowane jest z bardzo zmienionej szacie graficznej. Łowicz, 19.02.2013r. Uzasadnienie. Prokurator Rejonowy w Łowiczu nie uwzględnił: lokalizacji bazy na terenie osiedla mieszkaniowego i w bliskim sąsiedztwie domów jednorodzinnych, zabudowań wiejskich oraz terenów Natury 2000 braku uznania przez władze miejskie i powiatowe za strony w sprawie mieszkańców terenów przyległych do bazy ostatnio dokonanych zmian w pozwoleniu na budowę bazy w Łowiczu uwzględniających powstanie wiertni, które potwierdził członek zarządu Powiatu jak też Fundacja Greening Poland / Dowód: pismo Fundacji Greening Poland w załączeniu bezspornego, szeroko nagłośnionego faktu, oficjalnie ogłoszonego przez przedstawiciela firmy United Oilfield Services spółka z.o.o., że w bazie w Łowiczu powstanie najwyższa (65m) w Polsce wiertnia gazu ziemnego jak też, że wiertnia ta jest już w drodze z USA do Polski / Dowody: wydruki artykułów internetowych: "Powstaje baza maszynowa do wydobywania gazu łupkowego", "Baza United Oilfield Services da zatrudnienie 120 Łowiczanom" dowodów naukowych szkodliwości hydroszczelinowania zawartych w linkach jak np.ekspertyza naukowa Parlamentu Europejskiego, filmy, artykuły na temat szkodliwości a szczególnie informacje w mediach o płynącej z USA wiertni dla bazy w Łowiczu faktu braku metody utylizacji szkodliwych dla życia i zdrowia toksycznych związków chemicznych stosowanych do hydroszczelinowania jak też braku metody utylizacji urobku wiertniczego odprowadzania odpadów z bazy do kanalizacji miejskiej składowania urobku wiertniczego w miejscach niedozwolonych w Polsce szerokiego zasięgu oddziaływania bazy jak też odwiertów na środowisko i rolnictwo nie uzwględnił skutków i kosztów społecznych intensyfikacji wydobycia węglowodorów na wskutek powstania tej bazy. braku zabezpieczeń finansowych na wypadek awarii, katastrofy ekologicznej czy humanitarnej zeznań Teresy Wojda informującej o powyższych okolicznościach Prokurator Rejonowy w Łowiczu w tak ważnej sprawie przesłuchał tylko Teresę Wojda i Tedeusza Miksę, wydającego pozwolenie na budowę. Prokurator Rejonowy w Łowiczu celowo nie przesłuchał sprawców sprowadzenia tej bazy jak też jej właściciela aby nie postawić im zarzutów a tym samym pozbyć sprawę powołując się tylko na najmniej istotny artykuł kodeksu karnego a: art. 231§1 k.k. Jest to powszechna praktyką pozbywania zgłoszeń, skarg i wniosków obywateli pokrzywdzonych działaniem zorganizowanych grup interesów. Z premedytacją Prokurator pomija następujace artykuły: umyślnego usiłowania dokonania ciągłego czynu zabronionego, z art.12 k.k. poprzez sprowadzanie zagrożenia zmierzającego do narażania człowieka na bezpośrednie niebezpieczeństwo ciężkiego uszczerbku na zdrowiu jak i utraty życia, art. 165 §1 k.k. i art. 156 §1 k.k. pkt. 2, powodowania innego ciężkiego kalectwa, ciężkiej choroby nieuleczalnej lub długotrwałej, choroby realnie zagrażającej życiu a tym samym działanie na szkodę indywidualną jak i na szkodę interesu publicznego oraz prywatnego poszczególnych mieszkańców art. 163 k.k.przeciwko bezpieczeństwu powszechnemu sprowadzenia zdarzenia, które zagraża życiu i zdrowiu wielu osób a także mieniu w wielkich rozmiarach na wskutek hydroszczelinowania, które powoduje katastrofalne zmiany w strukturach geolgicznych / Dowód : eksperyza, dr inż. Marc Durand ENSG, Katedra Geologii Stosowanej, Uniwersytet Quebec w Montrealu Brak kompetencji Prokuratora w kwestii faktycznej stwierdzonej i udowodnionej naukowo szkodliwości i szerokiego oddziaływania odwiertów geologicznych na struktury geologiczne, zasoby wodne, glebę, powietrze a głównie na zdrowie ludzkie nie powinien być powodem odrzucenia naszego wniosku. Raport oddziaływania na środowisko zawiera tylko życzeniowe sformułowania nie opierające się na praktyce i doświadczeniach mieszkańców terenów dotkniętych katastrofalnymi skutkami. Raport ten nie ochroni w żaden sposób mieszkańców terenów sąsiadujących z bazą jak też mieszkańców innych terenów Polski przed działalnością firmy United Oilfield Services. O rozmiarach zagrożenia świadczy ujęta w raporcie informacja o ponad 200 pojazdach ciężkich z niebezpiecznymi ładunkami toksycznych substancji wyjeżdżających codziennie z tej bazy. Działanie Prokuratury na zwłokę oraz jednostronne i wybiórcze podejście prokuratora do dowodów w sprawie bazy hydroszczelinowania w Łowiczu daje w pełni uzasadnione podstawy wszczęcia śledztwa. Istnieją bezsporne dowody uzasadniające konieczność niezwłocznej likwidacji tej bazy hydroszczelinowania w Łowiczu firmy United Oilfield Services spółka z o.o. oraz postawienia przed sądem winnych sprowadzenia zdarzenia dokonanego umyślnie, czynem ciągłym przeciwko bezpieczeństwu powszechnemu zagrażającemu życiu i zdrowiu oraz mieniu Polaków nie tylko na terenie Łowicza ale całej Polski. Ignorowanie elementarnych zasad bezpieczeństwa obywateli całego kraju przez Prokuraturę poprzez m.in. umorzenie sprawy przeciwko Burmistrzowi Miasta Łowicza K.Kalińskiemu i nie uznanie go za podejrzanego w kwestii bezprawnej sprzedaży polskiej ziemi firmie z USA, jak też doprowadzenie do powstania trucicielskiej bazy wraz wiertnią węglowodorów za pieniądze polskich podatników jest przyzwoleniem na okradanie Narodu Polskiego i ludobójcze działania, ze względu na nieuchronność skażenia na wieki środowiska życia człowieka. Sprowadzono sprawę do absurdu, gdy to tylko wszystkich mieszkańców Łowicza a nie całej Polski uznano za pokrzywdzonych wobec faktu, że jest to baza wypadowa do obsługi odwiertów węglowodorów w całej Polsce a nawet w innych krajach Europy. Uznanie winowajców i podejrzanych za pokrzywdzonych jest następnym absurdem i parasolem ochronnym dla działań na szkodę i krzywdę Narodu Polskiego i Polski a tym samym łamie obowiązujące zasady etyczne i moralne. Zdesperowni bezmiarem niesprawiedliwości, w okolicznościach ciągłego lekceważenia przez wszystkie prokuratury i sądy naszych kilkunastu wniosków w obronie zdrowia, życia i mienia mieszkańców Łowicza oraz Polski żadamy oficjalnego ogłoszenienia przed całym światem, że wymiar sprawiedliwości w Polsce wykonuje tajny wyrok śmierci na Narodzie Polskim. Zamiast skazywania Polaków na powolne konanie w cierpieniach niech lepiej Pan Prokurator Generalny w humantarnym geście wyda nakaz służbom policyjnym wykonania od razu, na oczach całego świata, zbiorowej egzekucji 29 tysięcy niewinnych mieszkańców Łowicza, strzałem w tył głowy, tak jak robili to żydowscy oprawcy w Katyniu. Żadamy upowszechnienia ogłoszenia: ”Wymiar sprawiedliwości w Polsce nie jest od obrony praw Polaków. Broni rzadzącą mniejszość narodową według jurysdykcji talmudycznej. Prokurator Generalny. Minister Sprawiedliwości. Minister Spraw Wewnętrznych”. Maria Bejda, Teresa Wojda Stowarzyszenie Regionalne Wsi Urzecze “Łowiczanie” Inicjatywa Obywatelska Dorzecza Bzury i Słudwi OBYWATELSKI RUCH OPORU
|
gość |
#2036 NIE CHCEMY TEKSASU W ŁOWICZU I W POLSCE !!!2013-02-23 17:43:43chory kraj to okupowany kraj, masz diagnozę działaj!! chory kraj to okupowany kraj, masz diagnozę działaj!!
dlaczego musimy płacić DUŻO wyższe podatki niż w Anglii???
Bo jesteśmy biedni? Bo jesteśmy głupsi? NIE!!! Masz gorączkę, masz dreszcze, czujesz się rozbity to idziesz do lekarza, on powie ci jaką masz chorobę, ale to ty wiesz że jesteś CHORY! Bo zaatakowały cię bakterie, wirusy, grzyby, robale. Przecież nie tylko od wybitych zębów lub połamanych gnatów czujesz się CHORY, prawda? Płacisz wysokie podatki, jesteś zły że mało zarabiasz, czujesz że to JACYŚ NIEWIDOCZNI "ONI" są za to odpowiedzialni, to po jaką cholerę potrzebny ci jeszcze do tego lekarz? Przecież widzisz i wiesz że ten kraj jest chory, czy jest pod OKUPACJĄ, tylko wystarczy to po raz pierwszy ZOBACZYĆ!!! Czy widujesz codziennie niewidocznych okupantów,którzy są odpowiedzialni za twoje chore ciało? Jeśli tak to musisz pracować w laboratorium mikrobiologicznym!:) Jeśli nie widzisz ich a mimo to wierzysz, że istnieją i że to przez nich jesteś CHORY to jesteś blisko poznania PRAWDY. No właśnie, przecież już teraz wiesz że OKUPACJA to CHOROBA, otwórz oczy, pomyśl co i kto działa na szkodę naszego ORGANIZMU jakim jest nasza POLSKA. Nie wystarczy raz na 4 lata iść do tego samego lekarza oszusta, który już ponad 20 lat leczy nas z takich dziwnych chorób jak: poczucie dumy narodowej, patriotyzmu, polskości i radość z posiadania własnego państwa. Jeśli chcesz być zdrowy, być gospodarzem we własnym domu, to zrób pierwszy KROK, zacznij myśleć! Przestań co 4 lata, za każdym razem z takim samym skutkiem, skakać z dużej wysokości z zamkniętym spadochronem, mózg jest jak spadochron najlepiej działa jak jest otwarty!!! Zacznij od lepszego odżywiania i przestań jeść papkę medialną przygotowaną ci przez OKUPANTA do karmienia twojego mózgu. Obudź w sobie DOBREGO DUCHA ZMIAN NA LEPSZE, przecież wiesz co jest DOBRE, a więc do DZIEŁA ZWYCIĘSTWA NAD OKUPANTEM !!! chirho440 22.02.2013 13:39:57 |
Apel o kontynuację budowy CPK
Petycja w sprawie uwolnienia księdza Michała Olszewskiego
POMÓŻ NAM URATOWAĆ BIAŁY BUDYNEK !
DELEGALIZACJA PiS – podpisz obywatelski projekt ustawy! Powiedz NIE Kaczyńskiemu i partii Ziobry | checkPRESS.pl
List do Prezydenta Władimira Putina
Wniosek o postawienie Premiera Donalda Tuska przed Trybunałem Stanu
Petycja o udostępnienie profilaktyki krwawień emicizumabem dla wszystkich dzieci chorych na hemofilię A w postaci ciężkiej od urodzenia do 18 roku życia
Petycja dotycząca wyboru pełnomocnika ds.Osób z Niepełnosprawnościami w nowym rządzie
Ustanowienie dnia 22 września Dniem Pamięci o Zagładzie Osób z Zaburzeniami Psychicznymi na terenach okupowanej Polski podczas II wojny światowej
Komitet Obrony Gietrzwałdu
Czy jest jakaś rzecz, którą pragniesz zmienić?
Milczenie nie powoduje zmiany. Autor tej petycji zajął stanowisko i podjął działanie. Zrobisz to samo? Zapoczątkuj ruch społeczny, tworząc petycję.
Stwórz własną petycjęInne petycje, które mogą cię zainteresować
Petycja w sprawie wprowadzenia zakazu reklamy piwa
23290 Utworzone: 2024-04-25
Petycja do Ministra Edukacji Narodowej - wsparcie polskiej uzdolnionej młodzieży
6808 Utworzone: 2024-08-11
Apelujemy o refundacje leku Keytruda ( pembrolizumab) dla wszystkich pacjentek z zaawansowanym rakiem szyjki macicy
331 Utworzone: 2024-11-21
PROŚBA O AUDIENCJĘ U JE KARD. ROBERTA SARAH w sprawie obrony praw Stolicy Apostolskiej
3744 Utworzone: 2024-11-14
WYSYPISKO ŚMIECI W POWIECIE SKARŻYSKIM? MÓWIMY NIE!
1086 Utworzone: 2024-11-19
Apel do Premiera Donalda Tuska w sprawie mieszkań i domów ze wsparciem dla osób z autyzmem i innymi niepełnosprawnościami
1676 Utworzone: 2024-11-15
UFAM ORKIESTRZE ŁĘCZESZYCE - popieram udostępnienie pomieszczenia nad Urzędem Gminy Belsk Duży na salę prób zespołu
73 Utworzone: 2024-11-22
PETYCJA MIESZKAŃCÓW JAWORZNA W SPRAWIE LASÓW SPOŁECZNYCH
114 Utworzone: 2024-11-22
Przedszkola Publiczne Zagrożone
1602 Utworzone: 2024-11-18
Petycja o udostępnienie profilaktyki krwawień emicizumabem dla wszystkich dzieci chorych na hemofilię A w postaci ciężkiej od urodzenia do 18 roku życia
101139 Utworzone: 2024-11-13
Wniosek mieszkańców o wprowadzenie zmian w zakresie organizacji dojść do peronów w rejonie stacji kolejowej Pobiedziska.
37 Utworzone: 2024-11-22
Bądz bezpieczny na przejściu dla pieszych!
30 Utworzone: 2024-11-23
Utworzenie zadania inwestycyjnego - Przedłużenie II linii metra do Ursusa, które wynika z II Tomu Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Warszawy.
4370 Utworzone: 2024-09-23
STOP DLA LIKWIDACJI NAJSTARSZEGO PRZEDSZKOLA W OLSZTYNIE
614 Utworzone: 2024-11-07
UBÓJ RYTUALNY: profanacja prawdy, człowieczeństwa i wolności obywateli - apel o ochronę wartości
1435 Utworzone: 2024-11-08
Czas na etyczne galerie - OCHNIK nie ma tu miejsca!
27 Utworzone: 2024-11-22
UZNANIE PRZESZKODY W DZIAŁANIU STOLICY BENEDYKTA XVI I ZWOŁANIE KONKLAWE
17397 Utworzone: 2023-10-23
Petycja mieszkańców gminy Luzino dotycząca cofnięcia reorganizacji lub zmiany sposobu jej przeprowadzenia w placówce Poczty Polskiej w Luzinie
367 Utworzone: 2024-11-17
Poparcie dla przyjęcia polskiej strategii zwalczania antysemityzmu.
448 Utworzone: 2024-11-06
PETYCJA DO PREZYDENTA MIASTA KRAKOWA w sprawie odwołania przetargu na przyznanie uprawnień do korzystania z miejsc postojowych dla dorożek na Rynku Głównym
1376 Utworzone: 2024-11-10