Kształcenie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną.


Gość

/ #3

2016-04-26 07:44

Dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim mają ograniczone możliwości rozwoju w zakresie zdobywania wiedzy i umiejętności. Trudniej i dłużej trwa u nich proces zrozumienia i utrwalania nauczanych treści niż w przypadku dzieci z normą intelektualną. Zawyżanie poziomu wymagań edukacyjnych powoduje ograniczenie ich rozwoju i możliwości dostosowania do samodzielnego życia. Mówienie w tej sytuacji o wyrównywaniu szans startu życiowego jest abstrakcją.
Nauczyciele zaś mają "ambitną podstawę programową" i możliwości dzieci. Realizują podstawę, bo muszą, dzieci zaś zdobywają wiedzę na takim poziomie na jaki pozwala ich intelekt. Dzieci mogłyby przyswoić i utrwalić więcej przystępnej dla nich wiedzy, ale nie ma na to czasu.
Jeszcze o tzw. klasach integracyjnych. Umieszczanie dzieci w tych samych klasach z normą intelektualną i niepełnosprawnością intelektualną szkodzi i jednym i drugim. Oczywiście nie neguję całkowicie tej formy nauczania, ale stosowałbym nią dla innych niepełnosprawności niż intelektualna.