Protest przeciwko traktowaniu pasażerów linii kolejowej Łódź-Wawa
Tomasz Miodek Autor petycji |
/ #123 Odpowiedź UTK2014-08-22 19:58Poniżej cytuję odpowiedź UTK w całości. Otrzymałem ją dziś mailowo. Ciekawią mnie Wasze wnioski.
Szanowny Panie,
W dniu 13 sierpnia br. Urząd Transportu Kolejowego wystąpił pismem do zarządcy infrastruktury kolejowej, PKP Polskie Linie Kolejowe, o podjęcie działań mających na celu realną poprawę sytuacji na linii łódzkiej. Jednocześnie pragnę poinformować, że UTK zobowiązał pisemnie spółkę PKP Intercity do podjęcia działań mających na celu opracowanie skróconej procedury wypłaty rekompensat dla podróżnych odbywających przejazdy na ww. linii. Ponadto zasugerowano przewoźnikowi obniżenie o 50% cen wszystkich rodzajów biletów dla osób korzystających z trasy Warszawa-Łódź (z uwzględnieniem pasażerów ze stacji pośrednich). Rozwiązania takie chociaż w małym stopniu pozwoliłyby zrekompensować niedogodności dla pasażerów. W tym miejscu pragnę równocześnie zapewnić, że zagadnienia niewywiązania się przewoźnika z zawartej z podróżnym umowy przewozu bądź nienależyte jej wykonanie czy niewywiązywanie się zarządcy infrastruktury z przyjętych i podanych do publicznej wiadomości założeń do rozkładu jazdy pociągów są przedmiotem stałego zainteresowania UTK. Skargi i reklamacje pasażerów, obok przeprowadzanych przez UTK kontroli, stanowią cenne źródło informacji, pozwalając na sprawniejsze przeciwdziałanie i eliminowanie występujących nieprawidłowości na rynku pasażerskich usług kolejowych. W tym miejscu pragnę także wskazać, że w dniu 12 czerwca br. wobec PKP PLK zostało wszczęte postępowanie administracyjne w sprawie nałożenia kary pieniężnej za niezachowanie zakładanych parametrów technicznych linii w okresie obowiązywania umowy o udostępnienie infrastruktury kolejowej. Ponadto w dniu 23 czerwca br. UTK rozpoczął kontrolę zarządcy dotyczącą bezpieczeństwa prowadzenia ruchu pociągów oraz stanu infrastruktury linii nr I i 447. Po zakończeniu postępowania administracyjnego w omawianej sprawie, informacja o treści decyzji Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego zostanie zamieszczona na stronie internetowej Urzędu. Na uwagę zasługuje również fakt, że wypłaty rekompensat z tytułu opóźnień pociągów regulowane są przez art. 17 Rozporządzenia 1371/2007. Polski ustawodawca skorzystał z możliwości wprowadzenia czasowych ograniczeń Rozporządzenia 1371/2007 (WE). Regulują to zapisy Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 maja 2011 r. w sprawie zwolnienia ze stosowania niektórych przepisów rozporządzenia (WE) nr 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym. W obecnym stanie prawnym, obowiązkiem wypłaty odszkodowania (w wysokości 25% lub 50% ceny biletu) są objęte wyłącznie pociągi Express InterCity, a także wszystkie pociągi międzynarodowe kursujące na terenie Unii Europejskiej (w ostatnim przypadku - przy przejeździe z przekroczeniem granicy państw UE). Zgodnie z par. 2 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury wskazane ograniczenie utraci moc w dniu 3 grudnia 2014 r., i dopiero wówczas również pociągi TLK zostaną objęte analogicznymi zasadami wypłaty odszkodowania, jak obecnie pociągi Express InterCity. Oczywiście, nic nie stoi na przeszkodzie, by przewoźnicy sami ustalili wcześniej i stosowali korzystniejsze zasady rekompensat niż ustawowe. Należy podkreślić, że ilość oraz charakter obecnie obowiązujących włączeń przepisów Rozporządzenia 1371 w opinii UTK nie tylko negatywnie wpływa na poziom ochrony praw pasażerów kolei w Polsce, ale również uniemożliwia Prezesowi UTK sprawowanie kompleksowego nadzoru nad przestrzeganiem tych praw. Rozszerzenie zakresu uprawnień przysługujących pasażerom korzystnie wpłynie na poziom ochrony tych praw, zwiększy konkurencyjność oraz atrakcyjność kolejowych przewozów pasażerskich, a także pozwoli na pełną realizację celów, dla których Rozporządzenie 1371 zostało przyjęte. W związku z powyższym UTK kilkakrotnie występował do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju w celu nie przedłużania ponownego wyłączenia ze stosowania większości artykułów rozporządzenia. W związku z wprowadzeniem zmienionej organizacji ruchu pociągów od dnia 22 lipca br., która została obecnie przedłużona do dnia 31 sierpnia br., przewoźnicy PKP Intercity, Przewozy Regionalne oraz Koleje Mazowieckie uruchomili zastępczą komunikację autobusową za odwołane bądź kursujące drogą okrężną pociągi. Ponadto, na odcinku Skierniewice - Moka - Skierniewice zapewniona jest również komunikacja zastępcza (za pociągi TLK kursujące z pominięciem stacji Skierniewice i Żyrardów) pociągami innego przewoźnika, w tym przypadku Kolei Mazowieckich, z którym PKP Intercity uzgodniło honorowanie biletow. Urząd Transportu Kolejowego jako organ administracji publicznej zobowiązany jest do działania w granicach i na podstawie prawa. Ramy kompetencyjne Urzędu wyznacza ustawa o transporcie kolejowym z dnia 28 marca 2003 r. (Dz. U. 2013. poz. 1594 j.t.). Biorąc pod uwagę powyższe, wyrażam nadzieję, że wszelkie działania Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego przyczynią się do poprawy sytuacji i wyeliminowania zaistniałych nieprawidłowość. Zakłócenia w ruchu pociągów mają związek ze zwiększoną podatnością systemu kolejowego na zaburzenia z powodu przeprowadzanej modernizacji linii (planowane zakończenie prac – koniec 2015 r.). Powyższe skutkuje odwołaniem lub kursowaniem kolejnych pociągów drogą okrężną, w związku z powyższym Urząd Transportu Kolejowego wystąpił do przewoźników uruchamiających pociągi na odcinku Warszawa – Skierniewice - Łódź zobowiązując ich do uruchomienia w jak najszerszym zakresie zastępczej komunikacji autobusowej. Ponadto zasadne jest podjęcie innych działań rekompensujących podróżnym obecną sytuację, np. poprzez zaoferowanie pasażerom wspólnego biletu okresowego ważnego na przejazdy pociągami PR, PKP IC oraz KM. Z informacji uzyskanych od spółki PKP Intercity wynika, że przewoźnik podjął decyzję o obniżeniu od dnia 15 września 2014 r. niektórych cen za bilety wg oferty specjalnej „BILET RELACYJNY", w szczególności zmianie ulegną ceny biletow w relacji: 1) Warszawa - Łódź z obecnie obowiązującej 30,90 zł. na 25, 00 zł (tj. ok. 19%), 2) Warszawa - Koluszki z obecnie obowiązującej 27,90 zł na 24, 00 zł (tj. ok. 14%), 3) Łódź - Skierniewice z obecnie obowiązującej 14,90 zł na 13, 00 zł (tj. ok. 13%). Ponadto od dnia 1 lipca br. Spotka „PKP Intercity" podjęta decyzję o obniżeniu z 256,70 zł na Natomiast odpowiedzi w kwestii przyczyn opóźnień pociągów proszę oczekiwać bezpośrednio od przewoźnika kolejowego świadczącego usługę przewozu. Mam nadzieję, iż przekazane informacje okażą się dla Pana wystarczające. W przypadku pytań bądź wątpliwości zapraszam do kontaktu z infolinią pasażerską pod numerem 801 044 080 lub 22 460 40 80 (opłata według taryfy operatora) lub mailem pasazer(at)utk.gov.pl.
Z poważaniem Magdalena Dydyszko
Starszy Specjalista Departament Praw Pasażerów
Urząd Transportu Kolejowego ul. Chałubińskiego 4 00-928 Warszawa NIP: 526-26-95-081 REGON: 015481433 |
|
Apel o kontynuację budowy CPK
Komitet Obrony Gietrzwałdu
Petycja w sprawie uwolnienia księdza Michała Olszewskiego
List do Prezydenta Władimira Putina
Wniosek o postawienie Premiera Donalda Tuska przed Trybunałem Stanu
Petycja o udostępnienie profilaktyki krwawień emicizumabem dla wszystkich dzieci chorych na hemofilię A w postaci ciężkiej od urodzenia do 18 roku życia
Petycja dotycząca wyboru pełnomocnika ds.Osób z Niepełnosprawnościami w nowym rządzie
Ustanowienie dnia 22 września Dniem Pamięci o Zagładzie Osób z Zaburzeniami Psychicznymi na terenach okupowanej Polski podczas II wojny światowej
POMÓŻ NAM URATOWAĆ BIAŁY BUDYNEK !
DELEGALIZACJA PiS – podpisz obywatelski projekt ustawy! Powiedz NIE Kaczyńskiemu i partii Ziobry | checkPRESS.pl
Czy jest jakaś rzecz, którą pragniesz zmienić?
Milczenie nie powoduje zmiany. Autor tej petycji zajął stanowisko i podjął działanie. Zrobisz to samo? Zapoczątkuj ruch społeczny, tworząc petycję.
Stwórz własną petycjęInne petycje, które mogą cię zainteresować
Petycja w sprawie wprowadzenia zakazu reklamy piwa
42555 Utworzone: 2024-04-25
Pozostawienie kawiarni na Wzgórzu Zamkowym w Szczebrzeszynie
1016 Utworzone: 2024-12-21
NIE dla końca vapowania w Polsce
1028 Utworzone: 2024-12-12
Utworzenie zadania inwestycyjnego - Przedłużenie II linii metra do Ursusa, które wynika z II Tomu Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Warszawy.
5373 Utworzone: 2024-09-23
Wyślijmy Burka z powrotem do szkoły
199 Utworzone: 2024-12-20
PETYCJA studentów w sprawie przywrócenia zdalnej formy egzaminów
33 Utworzone: 2024-12-20
Unban dla Lugena
29 Utworzone: 2024-12-22
Zakaz parkowania pojazdów dostawczych na parkingu osiedlowym.
51 Utworzone: 2024-12-20
Petycja ortodontów i lekarzy dentystów do PTO nt. "Ortotropii"
247 Utworzone: 2024-12-17
Apel do Premiera Donalda Tuska w sprawie mieszkań i domów ze wsparciem dla osób z autyzmem i innymi niepełnosprawnościami
2736 Utworzone: 2024-11-15
Ocalmy księgarnię Tarabuk
1555 Utworzone: 2024-11-28
Petycja o przymusowym leczeniu psychiatrycznym dla Izabeli Kisio Skorupy
95 Utworzone: 2021-03-15
W obronie Galerii Pod Arkadami w Łomży
451 Utworzone: 2024-12-15
Czas na etyczne galerie - OCHNIK nie ma tu miejsca!
871 Utworzone: 2024-11-22
PKP - powrót pociągów dalekobieżnych na stację „Mława”
302 Utworzone: 2024-12-17
Sprzeciwiamy się budowie wieży widokowej na Magurze Małastowskiej
563 Utworzone: 2024-10-17
PETYCJA W SPRAWIE PRZEDŁUŻENIA LINII TRAMWAJOWEJ OD PĘTLI FRANOWO DO OSIEDLA KOBYLEPOLE
164 Utworzone: 2024-12-19
Uruchomienie dodatkowej pary połączeń na trasie Warszawa - Celestynów /Pilawa
361 Utworzone: 2024-12-18
Petycja w sprawie budowy przystanku kolejowego w powiecie rawskim
234 Utworzone: 2024-12-17
Filharmonia Częstochowska dla Społecznej Szkoły Baletowej
90 Utworzone: 2024-12-20