Protest przeciwko traktowaniu pasażerów linii kolejowej Łódź-Wawa
Tomasz Miodek Autor petycji |
/ #123 Odpowiedź UTK2014-08-22 19:58Poniżej cytuję odpowiedź UTK w całości. Otrzymałem ją dziś mailowo. Ciekawią mnie Wasze wnioski.
Szanowny Panie,
W dniu 13 sierpnia br. Urząd Transportu Kolejowego wystąpił pismem do zarządcy infrastruktury kolejowej, PKP Polskie Linie Kolejowe, o podjęcie działań mających na celu realną poprawę sytuacji na linii łódzkiej. Jednocześnie pragnę poinformować, że UTK zobowiązał pisemnie spółkę PKP Intercity do podjęcia działań mających na celu opracowanie skróconej procedury wypłaty rekompensat dla podróżnych odbywających przejazdy na ww. linii. Ponadto zasugerowano przewoźnikowi obniżenie o 50% cen wszystkich rodzajów biletów dla osób korzystających z trasy Warszawa-Łódź (z uwzględnieniem pasażerów ze stacji pośrednich). Rozwiązania takie chociaż w małym stopniu pozwoliłyby zrekompensować niedogodności dla pasażerów. W tym miejscu pragnę równocześnie zapewnić, że zagadnienia niewywiązania się przewoźnika z zawartej z podróżnym umowy przewozu bądź nienależyte jej wykonanie czy niewywiązywanie się zarządcy infrastruktury z przyjętych i podanych do publicznej wiadomości założeń do rozkładu jazdy pociągów są przedmiotem stałego zainteresowania UTK. Skargi i reklamacje pasażerów, obok przeprowadzanych przez UTK kontroli, stanowią cenne źródło informacji, pozwalając na sprawniejsze przeciwdziałanie i eliminowanie występujących nieprawidłowości na rynku pasażerskich usług kolejowych. W tym miejscu pragnę także wskazać, że w dniu 12 czerwca br. wobec PKP PLK zostało wszczęte postępowanie administracyjne w sprawie nałożenia kary pieniężnej za niezachowanie zakładanych parametrów technicznych linii w okresie obowiązywania umowy o udostępnienie infrastruktury kolejowej. Ponadto w dniu 23 czerwca br. UTK rozpoczął kontrolę zarządcy dotyczącą bezpieczeństwa prowadzenia ruchu pociągów oraz stanu infrastruktury linii nr I i 447. Po zakończeniu postępowania administracyjnego w omawianej sprawie, informacja o treści decyzji Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego zostanie zamieszczona na stronie internetowej Urzędu. Na uwagę zasługuje również fakt, że wypłaty rekompensat z tytułu opóźnień pociągów regulowane są przez art. 17 Rozporządzenia 1371/2007. Polski ustawodawca skorzystał z możliwości wprowadzenia czasowych ograniczeń Rozporządzenia 1371/2007 (WE). Regulują to zapisy Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 maja 2011 r. w sprawie zwolnienia ze stosowania niektórych przepisów rozporządzenia (WE) nr 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym. W obecnym stanie prawnym, obowiązkiem wypłaty odszkodowania (w wysokości 25% lub 50% ceny biletu) są objęte wyłącznie pociągi Express InterCity, a także wszystkie pociągi międzynarodowe kursujące na terenie Unii Europejskiej (w ostatnim przypadku - przy przejeździe z przekroczeniem granicy państw UE). Zgodnie z par. 2 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury wskazane ograniczenie utraci moc w dniu 3 grudnia 2014 r., i dopiero wówczas również pociągi TLK zostaną objęte analogicznymi zasadami wypłaty odszkodowania, jak obecnie pociągi Express InterCity. Oczywiście, nic nie stoi na przeszkodzie, by przewoźnicy sami ustalili wcześniej i stosowali korzystniejsze zasady rekompensat niż ustawowe. Należy podkreślić, że ilość oraz charakter obecnie obowiązujących włączeń przepisów Rozporządzenia 1371 w opinii UTK nie tylko negatywnie wpływa na poziom ochrony praw pasażerów kolei w Polsce, ale również uniemożliwia Prezesowi UTK sprawowanie kompleksowego nadzoru nad przestrzeganiem tych praw. Rozszerzenie zakresu uprawnień przysługujących pasażerom korzystnie wpłynie na poziom ochrony tych praw, zwiększy konkurencyjność oraz atrakcyjność kolejowych przewozów pasażerskich, a także pozwoli na pełną realizację celów, dla których Rozporządzenie 1371 zostało przyjęte. W związku z powyższym UTK kilkakrotnie występował do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju w celu nie przedłużania ponownego wyłączenia ze stosowania większości artykułów rozporządzenia. W związku z wprowadzeniem zmienionej organizacji ruchu pociągów od dnia 22 lipca br., która została obecnie przedłużona do dnia 31 sierpnia br., przewoźnicy PKP Intercity, Przewozy Regionalne oraz Koleje Mazowieckie uruchomili zastępczą komunikację autobusową za odwołane bądź kursujące drogą okrężną pociągi. Ponadto, na odcinku Skierniewice - Moka - Skierniewice zapewniona jest również komunikacja zastępcza (za pociągi TLK kursujące z pominięciem stacji Skierniewice i Żyrardów) pociągami innego przewoźnika, w tym przypadku Kolei Mazowieckich, z którym PKP Intercity uzgodniło honorowanie biletow. Urząd Transportu Kolejowego jako organ administracji publicznej zobowiązany jest do działania w granicach i na podstawie prawa. Ramy kompetencyjne Urzędu wyznacza ustawa o transporcie kolejowym z dnia 28 marca 2003 r. (Dz. U. 2013. poz. 1594 j.t.). Biorąc pod uwagę powyższe, wyrażam nadzieję, że wszelkie działania Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego przyczynią się do poprawy sytuacji i wyeliminowania zaistniałych nieprawidłowość. Zakłócenia w ruchu pociągów mają związek ze zwiększoną podatnością systemu kolejowego na zaburzenia z powodu przeprowadzanej modernizacji linii (planowane zakończenie prac – koniec 2015 r.). Powyższe skutkuje odwołaniem lub kursowaniem kolejnych pociągów drogą okrężną, w związku z powyższym Urząd Transportu Kolejowego wystąpił do przewoźników uruchamiających pociągi na odcinku Warszawa – Skierniewice - Łódź zobowiązując ich do uruchomienia w jak najszerszym zakresie zastępczej komunikacji autobusowej. Ponadto zasadne jest podjęcie innych działań rekompensujących podróżnym obecną sytuację, np. poprzez zaoferowanie pasażerom wspólnego biletu okresowego ważnego na przejazdy pociągami PR, PKP IC oraz KM. Z informacji uzyskanych od spółki PKP Intercity wynika, że przewoźnik podjął decyzję o obniżeniu od dnia 15 września 2014 r. niektórych cen za bilety wg oferty specjalnej „BILET RELACYJNY", w szczególności zmianie ulegną ceny biletow w relacji: 1) Warszawa - Łódź z obecnie obowiązującej 30,90 zł. na 25, 00 zł (tj. ok. 19%), 2) Warszawa - Koluszki z obecnie obowiązującej 27,90 zł na 24, 00 zł (tj. ok. 14%), 3) Łódź - Skierniewice z obecnie obowiązującej 14,90 zł na 13, 00 zł (tj. ok. 13%). Ponadto od dnia 1 lipca br. Spotka „PKP Intercity" podjęta decyzję o obniżeniu z 256,70 zł na Natomiast odpowiedzi w kwestii przyczyn opóźnień pociągów proszę oczekiwać bezpośrednio od przewoźnika kolejowego świadczącego usługę przewozu. Mam nadzieję, iż przekazane informacje okażą się dla Pana wystarczające. W przypadku pytań bądź wątpliwości zapraszam do kontaktu z infolinią pasażerską pod numerem 801 044 080 lub 22 460 40 80 (opłata według taryfy operatora) lub mailem pasazer(at)utk.gov.pl.
Z poważaniem Magdalena Dydyszko
Starszy Specjalista Departament Praw Pasażerów
Urząd Transportu Kolejowego ul. Chałubińskiego 4 00-928 Warszawa NIP: 526-26-95-081 REGON: 015481433 |
|
DELEGALIZACJA PiS – podpisz obywatelski projekt ustawy! Powiedz NIE Kaczyńskiemu i partii Ziobry | checkPRESS.pl
Apel o kontynuację budowy CPK
Petycja w sprawie uwolnienia księdza Michała Olszewskiego
Wniosek o postawienie Premiera Donalda Tuska przed Trybunałem Stanu
Petycja o udostępnienie profilaktyki krwawień emicizumabem dla wszystkich dzieci chorych na hemofilię A w postaci ciężkiej od urodzenia do 18 roku życia
Petycja dotycząca wyboru pełnomocnika ds.Osób z Niepełnosprawnościami w nowym rządzie
Ustanowienie dnia 22 września Dniem Pamięci o Zagładzie Osób z Zaburzeniami Psychicznymi na terenach okupowanej Polski podczas II wojny światowej
Petycja w sprawie możliwości pracy stacji krótkofalarskiej spoza stałej lokalizacji
Komitet Obrony Gietrzwałdu
POMÓŻ NAM URATOWAĆ BIAŁY BUDYNEK !
Czy jest jakaś rzecz, którą pragniesz zmienić?
Milczenie nie powoduje zmiany. Autor tej petycji zajął stanowisko i podjął działanie. Zrobisz to samo? Zapoczątkuj ruch społeczny, tworząc petycję.
Stwórz własną petycjęInne petycje, które mogą cię zainteresować
Petycja przeciwko całkowitemu zamknięciu drogi wojewódzkiej nr 527 (Warszawa-Olsztyn)
406 Utworzone: 2025-01-20
Petycja do Ministry Edukacji Narodowej w sprawie wycofania obowiązkowych godzin dostępności nauczycieli
2318 Utworzone: 2024-11-02
Zniesienie obowiązkowej matury z matematyki.
17417 Utworzone: 2025-01-05
Petycja w sprawie nie likwidowania Zespołu Szkół Ponadpodstawowych im. I.J. Paderewskiego w Sulejówku
165 Utworzone: 2025-01-21
PETYCJA Do Zarządu Stokrotka Sp. z o.o. ws. poprawy warunków pracy i płacy
1152 Utworzone: 2025-01-12
Petycja w sprawie remontu mostu kolejowego w Brzegu Dolnym w powiecie wołowskim
143 Utworzone: 2025-01-21
NIE dla końca vapowania w Polsce
6070 Utworzone: 2024-12-12
Petycja do Prokuratora Generalnego o kasację umorzenia postępowania w sprawie o znęcanie się nad zwierzętami
245 Utworzone: 2025-01-15
Zatrzymanie bezprawnej działalności Damiana Gabrysia w przestrzeni publicznej
63 Utworzone: 2025-01-21
Stop Likwidacji PP nr 15 w Ostrowcu Świętokrzyskim
293 Utworzone: 2025-01-20
CHCEMY PUMPTRACK W ŁOWICZU!
217 Utworzone: 2025-01-20
STOP WYSOKIM STAWKOM ZA ODPADY W GMINIE JAWORZE!
345 Utworzone: 2025-01-17
Petycja w sprawie odrzucenia uchwały dotyczącej zamiaru likwidacji Przedszkola nr 1 ,,Zielony Zakątek" w Konstancinie-Jeziornie
155 Utworzone: 2025-01-19
Petycja o odwołanie Pawła Grzesiowskiego ze stanowiska Głównego Inspektora Sanitarnego
25924 Utworzone: 2024-06-26
Wniosek w sprawie planowanych zmian w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego dla obszaru sadów przy ulicy Bałdowskiej w Tczewie
38 Utworzone: 2025-01-21
Ocalmy Pracownię Braci Łopieńskich, najstarszą warszawską firmę
750 Utworzone: 2024-09-09
Przedszkola Publiczne Zagrożone
1958 Utworzone: 2024-11-18
Inicjatywa na rzecz reformy transportu publicznego
16 Utworzone: 2025-01-22
PETYCJA DO MARSZAŁKA WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO W SPRAWIE PRZYWRÓCENIA KOLEI DO RADKOWA – GŁOS SPOŁECZNOŚCI, KTÓRA PRAGNIE POŁĄCZEŃ, MOŻLIWOŚCI I NADZIEI
86 Utworzone: 2025-01-19
Petycja dotycząca odstąpienia od planów łączenia geografii z biologią w szkole podstawowej
2482 Utworzone: 2025-01-06