Petycja obywateli, miłośników historii, muzealników i archeologów-naukowców za przyjęciem nowelizacji ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami regulującej przepisy do poszukiwań.
Komentarze
#11801
Popieram petycje, obecne prawo to przeżytek.Agnieszka Dubielak (Kutno, 2023-07-31)
#11802
W pełni popieram projekt ustawyWojciech Szwałek (Warszawa, 2023-07-31)
#11803
Jestem zwolennikiem historiAndrzej Kramarz (Laczki kucharskie, 2023-07-31)
#11805
Ponieważ jestem za ustawą, bo nigdy nie było klarownej przyjaznej poszukiwaczom ustawy.Robert Tkacz (Legnica, 2023-07-31)
#11806
Wszystko u nas kuleje !!! każde hobby w moim kraju to wielkie wyzwanie 😡😡😡!!! Żyć się tutaj odechciewa !!! MUREM ZA POSZUKIWACZAMI I EKSPLORACJĄ !!!Ewelina Jankowska (Poznań, 2023-07-31)
#11807
Jestem zaWojciech Reszczynski (Gdańsk, 2023-07-31)
#11809
Podpisuje ponieważ popieram ustawęJakub Bartosik (Tarnogród, 2023-07-31)
#11810
Nie chce żyć w zacofanym kraju!!!Katarzyna Świerczyńska (Poznań, 2023-07-31)
#11816
Zamiast przeszkadzać trzeba pomagaćMarcin Chojnacki (Władysławowo, 2023-07-31)
#11818
Jestem za uregulowanie prawnym w tej kwestiiKonrad Staszewski (Przysucha, 2023-07-31)
#11824
Zgadzam się z potrzebą zmian.Sebastian Draga (Dębogórze, 2023-07-31)
#11825
marcin ziemniakMarcin ziemniak (jaworzno, 2023-07-31)
#11827
Jestem, zaMateusz Gorzelańczyk (Twardogóra, 2023-07-31)
#11828
Dbanie o pozostałości które zostawili nasi przodkowie żyjący przed nami jest wyrazem szacunku dla nich samych oraz dla tego co po sobie zostawili żyjąc w czasach czy to dobrych czy złych pielęgnowanie tych pozostałości pozwala również poznać nowym pokoleniom tego z czym zmagali się i jak żyli nasi przodkowie.Rafał Nowak (Gliwice, 2023-07-31)
#11829
Bogata historia polski i kultur naszego regionu nie powinny być zapomniane,a wielu detektorystów udowodniło że potrafią w sposób profesjonalny i odpowiedzialny zadbać o wspulną historia.Wojciech Bubnowicz (Åkrahamen, 2023-07-31)
#11832
Ochrona nad zabytkami w tym kraju to skandal,tak naprawdę To My Poszukiwacze Skarbów dbamy bardziej niż to grono pseudo konserwatorów i archeologów, po zmianie przepisów nagłośnie skandal z okolic Ostrowa Wlkp,w którym umoczeni są wysocy urzędnicy,odpowiedzialni za ochronę zabytków...To będzie hit.Dobra robotę robisz Odyn, Pozdro dla Ciebie SerdecznePaweł Smardz (Ostrów Wielkopolski, 2023-07-31)
#11833
DorotaDorota Gotkiewicz (Pionki, 2023-07-31)
#11834
Nasze Państwo chcąc kontrolować wszystko bezpowrotnie traci zbyt wiele.Leszek Chrostek (Warszawa, 2023-07-31)
#11837
Narusza się prawa członków Stowarzyszeń historyczno poszukiwawczych, które współpracują z konserwatorami zabytków, odkrywają znaczną część artefaktów, które prawdopodobnie nigdy by nie zostały odnalezione.Grzegorz Semeniuk (Kętrzyn, 2023-07-31)
#11839
Ponieważ każdy powinien mieć możliwość zbierania i wielu z takich osób chętnie by chciało znaleźć swoją znajdke w muzeum i moc się tym pochwalićRobert Rzeźnicki (Libiąż, 2023-07-31)
#11840
Chcę ułatwień w moim hobby.Mirosław Skrzydeł (Piekary Śląskie, 2023-07-31)
#11843
Jestem poszukiwaczem w Holandii i chciałbym aby w Polsce również prawo nie utrudniało życia poszukiwaczom.M Nawrot (Rotterdam, 2023-07-31)
#11845
Nie robimy nic złego!Alan Wierzbicki (Mieszkowice, 2023-07-31)
#11850
Hobbistycznie jestem detektorysta i jestem za zmiana prawa, ponieważ obecne przepisy są niesprecyzowane i utudniaja/uniemożliwiają prowadzenie poszukiwan-spedzanie wolnego czasu.Marcin Szatan (Krasnik, 2023-07-31)
#11852
Jestem za, zmianami w temacie poszukiwań .Rafał Parzych (Kadzidło, 2023-07-31)
#11854
Uważam że ta ustawa naprawi błędnie funkcjonujące przepisyJakub Sobieraj (Olsztyn, 2023-07-31)
#11858
sprawa jest słusznaSzymon Marzeion (Wejherowo, 2023-07-31)
#11860
Chcę zmian w przepisach ułatwiających rekreacyjne poszukiwania.Maciej Chomiak (Międzyrzecz, 2023-07-31)
#11862
Najwyższa pora dokonania sensownych zmian prawnych w zakresie prowadzenia poszukiwań.Piotr Adamski (Aleksandrów Łódzki, 2023-07-31)
#11868
popieram działania w celu zmiany prawa i postrzegania dektorystów jako takich.Paweł Rafał (otwock, 2023-07-31)
#11871
Chce móc robić o ci lubięJanusz Pawelczyk (Zapolice, 2023-07-31)
#11873
Uważam iż może to pomóc w wzbogaceniu polskiej kultury o nowe zabytkiDominik Pojda (Żory, 2023-08-01)
#11879
Uważam że jest słuszna...robert pawełek (nowe miasto n/p, 2023-08-01)
#11880
Potrzeba nam odkryć jak najwięcej , ale archeolodzy maja ograniczone zasoby i możliwości . Dzięki większym możliwościom dla zwykłych ludzi możemy poznać wiele z naszej historii a tak brakuje tej wiedzy w naszym Kraju .Paweł Bylinka (Warszawa, 2023-08-01)
#11882
Jest to dla mnie ważne.Kamil Wosik (Zduńska Wola, 2023-08-01)
#11883
Chcę by coś się w końcu zmieniło w tym niezdrowym prawie.Wojciech Domański (Radom, 2023-08-01)
#11884
Wiele zabytków dziejów minionych zalega w ziemii i powoli następuje ich nieodwracalne niszczenie w szczególności przedmiotów wykonanych z cynku i żelaza. Mam nadzieję,że ta petycja przyczyni się do ocalenia większości zabytkow będących dziedzictwem kultury i sztuki różnych narodowości.
Adrian Szymański (Libiąż, 2023-08-01)
#11888
Jestem pasjonatem poszukiwańJarosław Sońta (Dłutów, 2023-08-01)
#11890
Podpisuję ponieważ nie zgadzam się z obecnymi przepisamiAnna Rycombel (Zabrze, 2023-08-01)
#11891
Podpisuję ponieważ, chce żeby przepisy do poszukiwań były proste i dostępne dla każdego pasjonata.Remigiusz Cieślak (Rytel, 2023-08-01)
#11893
interesuje się historią PolskiRafał Płuciennik (Bielsk Podlaski, 2023-08-01)
#11895
To prawo już dawno powinno się zmienić. Oczekuję od władzy więcej zaufania do obywateli.Ryszard Kwaśniewski (Bełchatów, 2023-08-01)
#11899
Z głębokim żalem, ale także i niesmakiem obserwujemy działania archeologów inwestycyjnych, związanych ze Stowarzyszeniem Naukowym Archeologów Polskich mające na celu storpedowanie założeń procedowanego obecnie poselskiego projektu Ustawy o zmianie ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Jest to o tyle smutne, że ludzie utytułowani, ludzie posiadający stopnie naukowe uciekają się w swoich wypowiedziach i petycjach do manipulacji, nieuprawnionych wniosków, uogólnień i pomówień. Lektura tych tekstów każe wysnuć przypuszczenie, że pisały je osoby w ogóle niezapoznane z treścią projektu, ale co gorsza, nieznające zapisów obecnej ustawy, nieposiadające wiedzy o obowiązujących obecnie procedurach, niedotrzymywaniu terminów ustawowych, wadach wydawanych decyzji administracyjnych, odwołaniach, skargach i karach dla urzędów konserwatorskich. Niestety środowiska te stawiają tezę bez dowodów na jej prawdziwość. Poczucie odpowiedzialności każe nam jednak odnieść się do stawianych zarzutów.Nieprawdą jest, że potrzeby zmian ustawy nie były konsultowane z naukowym środowiskiem archeologów. Prawdą jest natomiast, że wszelkie podejmowane od wielu lat próby konsultacji spotykały się z obstrukcją. Pierwsze z nich datowane są już na rok 2003, rok uchwalenia ustawy o ochronie zabytków, a więc 20 lat temu. To całe pokolenie, są osoby, które zaangażowane w te próby już nie żyją. Odbyło się wiele konferencji, spotkań konsultacyjnych, a wiele z nich kończyło się awanturą wynikającą z kontestacji detektoryzmu w ogóle. A detektoryzm jest faktem, którego istnienia nie sposób jest zakłamać. Obowiązkiem państwa jest zatem unormowanie tej dziedziny w taki sposób, aby obywatele mogli się w tej dziedzinie realizować przy zachowaniu dziedzictwa. Wiele państw zachodniej Europy sobie z tym problemem poradziło i obecnie chwali sobie działania obywateli i ich wkład w krajową kulturę. Pierwsza próba podjęcia faktycznych działań w kierunku zmian prawa dla detektorystów miała miejsce w roku 2018 kiedy powstał w MKiDN specjalny zespół pod przewodnictwem ówczesnej dyrektor DOZ, dr Katarzyny Zalasińskiej. Zostały wówczas ustalone założenia i kierunki zmian oraz powstały zręby zmian ustawowych. Niestety inicjatywa ta oparła się wówczas tej samej kłamliwej argumentacji SNAPu i części środowiska naukowego.
Nieprawdą jest, że projekt obecnej ustawy stanowi rewolucję w systemie ochrony zabytków. Projekt nie zmienia definicji zabytków, zabytków archeologicznych ani badań archeologicznych, nie zmienia też prawa własności do znalezionych zabytków. Projekt wprowadza nowe techniczne regulacje zgłaszania poszukiwań zabytków. Likwiduje pełną procedurę administracyjną uzyskania pozwolenia na poszukiwania, która w praktyce się nie sprawdziła i zastępuje ją obowiązkiem zgłoszeniowym z szeregiem określonych warunków i obowiązków informacyjnych wynikających z ustawy wprost, czego należy zaznaczyć do tej pory nie było. Państwowe instytucje ochrony zabytków w Polsce nie nadążają już za zmieniającymi się potrzebami społecznymi, dotyczącymi zwiększenia roli i znaczenia obywateli w poznawaniu, odkrywaniu historii, nie tworzą obecnie właściwych rozwiązań prawnych i technicznych w zakresie działalności poszukiwawczej oraz związanej z nimi ochrony dóbr kultury.
Nieprawdą jest, że nowe regulacje są gwałtem na polskiej archeologii. Ustawa w art. 36d wprowadza pełny zakaz poszukiwań na stanowiskach archeologicznych, terenach pozostających w rejestrze zabytków i w wojewódzkich ewidencjach zabytków, a także w parkach kulturowych, miejsc kaźni, pomników zagłady, cmentarzy, dawnych cmentarzy, mogił i grobów wojennych i innych, jednocześnie nakładając 10 metrową strefę ochronną (w systemie duńskim ta strefa jest pięć razy mniejsza). Co więcej system wprowadza wysokie kary za złamanie tego zakazu do 2 lat pozbawienia wolności włącznie.
Nieprawdą jest, że wprowadzana ustawą aplikacja mobilna wspierająca system poprzez umożliwienie zgłaszania poszukiwań, zgłaszania znalezionych zabytków oraz dająca informację przestrzenną winna powstać przed uchwaleniem ustawy. Organ odpowiedzialny za jej wprowadzenie musi mieć do tego podstawę prawną. Projekt zakłada wg. MKiDN dostatecznie długie vacatio legis, by wprowadzić ją w terminie. W ogóle zauważamy, że środowiska kontestujące zmiany nie znają polskiego prawa i nie wiedzą czym jest narzędzie nazwane „aplikacją mobilną”. Aplikacja ta to nie gra na smartfon tylko narzędzie do komunikacji z administracją publiczną uregulowaną Ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. To narzędzie wymagające od użytkownika w zapisie art. 18 ustawy stosownego uwierzytelnienia podobnie jak to się ma z aplikacjami mObywatel czy mojeIKP. Dzięki uwierzytelnieniu organ będzie mieć pewność kto zgłasza poszukiwania.
Nieprawdą jest, że wejście w życie ustawy przyczyni się do „wysypu detektorystów rabujących dziedzictwo”. MKiDN szacuje liczbę detektorystów aktywnie realizujących pasję na 100 tysięcy. Strona społeczna ocenia tę liczbę na ponad 200 tys. Pozwoleń na poszukiwania wydano w ostatnim roku zaledwie ok. 1 tysiąca. Nowa regulacja poprzez odejście od niczym nieuzasadnionych i uciążliwych procedur administracyjnych walnie przyczyni się do zmiany tego stosunku na rzecz legalnie poszukujących. A przecież to jest wartością oczekiwaną – większa kontrola poszukiwań, większa o nich wiedza i obywatele podejmujący swoje działania w sposób legalny.
Nieprawdą jest, że ustawą tą detektoryści chcą napędzić sobie biznes ze środków przeznaczonych na nagrody. Zarzut ten jest kolejnym wynikającym z niezrozumienia i nieczytania prawa. Nagroda to też dyplom, nagrodę przyznaje minister kultury, nagroda ma przysługiwać za znaleziska szczególne. A najlepsze jest to, że identyczne zasady obowiązują obecnie i to od 19 lat, tylko że w rozporządzeniu, co według legislatorów jest błędem legislacyjnym - warunki nagradzania to kompetencja ustawodawcy, więc winny się znaleźć w ustawie i tam zostały przeniesione słowo w słowo. Aby nie być gołosłownym warto zestawić oba akty – obecny projekt i Rozporządzenie Ministra Kultury z dnia 1 kwietnia 2004 r. w sprawie nagród za odkrycie lub znalezienie zabytków archeologicznych, aby zorientować się, że są identyczne w treści.
Nieprawdą jest, że projekt zakłada bezkarność detektorystów. Projekt w swojej treści zakłada surowe kary za niezgłoszenie poszukiwań nawet do dwóch lat pozbawienia wolności, co według nas jest i tak nadmiarowe, gdyż dotyczy jedynie czynności technicznej. Projekt zakłada także kary za niezgłoszenie znalezionych zabytków.
Szczególnie jednak obrzydliwe zdaje się pomówienie środowiska poszukiwaczy o rabowanie grobów. Nie, poszukiwacze, i to nie tylko ci zrzeszeni w federacji Polskiego Związku Eksploratorów, ale i wielu, wielu innych powszechnie angażuje się w ratowanie starych cmentarzy, porządkowanie zapomnianych nekropolii wojennych, cywilnych niezależnie od wyznania i przywracanie pamięci leżących tam zmarłych. Jest na to bardzo wiele świadectw. Tak jak wiele istnieje świadectw współpracy tych środowisk w badaniach archeologicznych w charakterze wolontariatu. W ogóle domeną tych środowisk jest działanie pro bono.
Gdybyśmy dochowywali standardów komunikacyjnych kontestatorów obecnego projektu moglibyśmy wysunąć tezę, że polscy archeolodzy nie chcą chronić polskiego dziedzictwa, bo są przeciwni wprowadzeniu zakazu poszukiwań na stanowiskach archeologicznych. Moglibyśmy także stwierdzić, że ci sami archeolodzy nie chcą kontroli nad poszukiwaniami i postulują nielegalne poszukiwania. My jednak traktujemy siebie i naszych oponentów także bardziej poważnie i nie pozwolimy sobie na tego typu manipulację. Prosimy tylko o obiektywną ocenę procedowanego projektu ustawy i poparcie go w głosowaniu senackim.
Uchwalenie tej ustawy pozwoli wreszcie, w myśl przyjętych przez państwo polskie konwencji, zaangażować społeczeństwo w system ochrony dziedzictwa narodowego i kulturowego. Dołączymy w ten sposób do grona krajów, takich jak Dania, Norwegia czy Anglia, które od lat dysponują zaawansowanymi cyfrowymi systemami wspierającymi pasjonatów poszukiwaczy, którzy wzbogacają dziedzictwo tamtych krajów odnajdując artefakty ich historii. Ustawę tę można śmiało włączyć w realizowany program Cyfrowej Polski. Zgłaszanie poszukiwań i zgłaszanie znalezisk poprzez aplikację cyfrową to nowoczesność w służbie ochrony zabytków. Powszechna informacja przestrzenna to realna ochrona naszego dziedzictwa. Wartością też jest to, że przy zachowaniu kontroli państwa, pozwalamy na spontaniczne działania pasjonatów poszukiwań, co jest niezwykle istotne w pielęgnowaniu pasji.
Wojciech Próchnicki (Bagno, 2023-08-01)
#11900
ChcęKrzysztof Kwiatkowski (Sochaczew, 2023-08-01)
#11904
Demokracja to do pewnego stopnia wolność . U nas jest państwo policyjne ,nakazowe tłumiące przepisami każdą zdrową inicjatywę .Artur Kania (Stara Niedziałka, 2023-08-01)
#11905
Tak chcęPatryk Berger (Sosnowiec, 2023-08-01)
#11906
Jestem za znormalizowaniem prawa aby nie robić ze wszystkich przestępców i wyglądało to jak w większości cywilizowanych krajówKamil Kowalczyk (Łomża, 2023-08-01)
#11907
W pełni zgadzam się z treścią petycji.Adrian Belka (Warszawa, 2023-08-01)
#11910
Popieram działania Polskiego Związku Eksploratorów w zakresie zmiany ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.Grzegorz Bieniek (Bielsko-Biała, 2023-08-01)
#11914
Jestem za zmiana obecnego prawa do poszukiwańDamian Jędrzejewski (Czarne Górne, 2023-08-01)
#11916
Kocham Polskę i związane z nią historie.Mateusz Czechowski (Rożnowo, 2023-08-01)
#11917
Uważam że aktualne przepisy prawne i cała sytuacja nie działają na korzyść ochrony zabytków, wręcz przeciwnie, a monopolizacja tej działalności i arogancja wobec miłośników historii od strony osób z branży i instytucji posiada również dymenzję maskującą ich własne zaniedbania lub kryminał.Trzezbor Piekutowski (Pabianice, 2023-08-01)
#11920
Jestem za wolnością w swoim kraju.Ewa Sztanka (Poraj, 2023-08-01)
#11922
Jestem za...Bernadeta Sowińska (Ruda Śląska, 2023-08-01)
#11926
Tu gdzie mieszkam nie ma problemu,ale kiedys wroce do kraju I bede chcial kontunowac moje hobby poszukiwan,a I ulatwi to moze moim kolegom w Kraju ktorzy chodza z wykrywaczemRajmund Sliszka (Norwich, 2023-08-01)
#11927
AJoanna Świątnicka (Zduńska Wola, 2023-08-01)
#11932
Będzie lepiej dla wszystkich jak i samych poszukiwaczy tak i dla urzędników, a napewno będzie też mnie tych szukających nielegalnieRafał Golonka (Oświęcim, 2023-08-01)
#11933
Obecne prawo jest złe pochodzi z epoki PRL. Wstyd żeby takie prawo funkcjonowało w państwie demokratycznymJacek Szczepanik (Głubczyce, 2023-08-01)
#11936
Zgadzam się z projektem ustawy.Adam Wieczorek (Łomianki, 2023-08-01)
#11937
Uważam za stosowneWojciech Iwanczuk (Lubartow, 2023-08-01)
#11941
Detektoryści to nie bandyci , to jest hobby które nikomu nie szkodzi , dzięki temu że ludzie z pasją robią to co lubią, państwo odzyskuje dużo zabytków które tkwią w ziemi .Mariusz Golubski (Iława, 2023-08-01)
#11945
Tak trzebaŁukasz Surma (Oborniki, 2023-08-01)
#11947
Ponieważ, jestem pasjonatem historiiJACEK KUSZTAL (Sulęcin, 2023-08-01)
#11949
Uważam, że prawo powinno się zmienić.Bartłomiej Kijewski (Wąwolnica, 2023-08-01)
#11950
Uważam, że obowiązujące prawo w tym zakresie, ogranicza obywateliElżbieta Gajowniczek (Józwów 5, 2023-08-01)
#11951
Jestem pasjonatem historiiMarcin Halek (Wola, 2023-08-01)
#11952
Prawo trzeba zmienic.Daniel Rozbicki (Rybnik, 2023-08-01)
#11953
Chce zmienić prawoAdam Pawłowski (Murowana Goślina, 2023-08-01)
#11959
Wojciech KocWojciech Koc (Siemonia, 2023-08-01)
#11963
Jest to moje hobbyOskar Masternak (Łagów, 2023-08-01)
#11965
Jestem za złagodzeniem chorego prawa zawiązanego z poszukiwaniami na terytorium Rzeczypospolitej polskiej.Marek Zieliński (Bratian, 2023-08-01)
#11968
Poniewaz przestanmy utrudniac ludzia w ich pasjiAdrian Zasucha (Katowice, 2023-08-01)
#11971
Nie zgadzam się z prubom odrzucenia ustawy.Piotr Turkowski (Radzymin, 2023-08-01)
#11973
Mam ku temu swoje powodyFabian Cembrzyński (Dąbrowa Górnicza, 2023-08-01)
#11976
Ustawa jest nowoczesna,przemyślana i spełnia oczekiwania detektorystów dając im możliwość legalnego i transparentnego działaniaKrzysztof Garsztka (Słupca, 2023-08-01)
#11977
Tak każe Obyczaj.Rafał Bart (Chojnów, 2023-08-01)
#11985
musi sie to zmienicDariusz Ciesielski (berlin, 2023-08-01)
#11986
piekne hobby nie bedzie blokowaneŁukasz Rosiński (Warszawa, 2023-08-01)
#11989
Uwazam ze na te moment panstwo nie jest w stanie zadbac o nalezyte organizowani poszukiwan ( brak budzetu, zianteresowania itd. ) Dzialanosc poszukiwaczy i detektorystow przyczynily sie ostatnio szeregowi odkryc ubogacajacych nasza kulture.Adrian Kowalski (Sosnowiec, 2023-08-01)
#11991
Jestem za normalną ochrona zabytków , nie za acheopatologią.Zdzisław Manjurka (Ruda Śląska, 2023-08-01)
#11993
Czas na zmiany.Łukasz Świerczyński (Żary, 2023-08-01)
#11997
Potrzeba prostych rozwiązań prawnych problemu.Grzegorz Sepetowski (Nowe Miasto Lubawskie, 2023-08-01)
#11998
Też jestem za ułatwieniami w otrzymywaniu pozwoleń.Wojciech Węglewicz (Opatów, 2023-08-01)
#11999
Nie lubię ograniczeń.Tomasz Zieliński (Warszawa, 2023-08-01)
#12000
Jestem za uchwaleniem ustawyPaweł Kozłowski (Radzymin, 2023-08-01)